maandag 12 november 2018
Nieuwe experience: Huis van Weldadigheid
De provincie Drenthe krijgt met belevingscentrum Huis van Weldadigheid te Frederiksoord een nieuw museum van provinciaal belang. Hier ga je alles ervaren en te weten komen over de geschiedenis van de Koloniën van Weldadigheid (genomineerd voor de werelderfgoedlijst 2019) en hun invloed op onze hedendaagse samenleving.

Heijmerink Wagemakers heeft de uitdagende design & build-opdracht om - in co-creatie met Studio Pronk, Shosho, IJsfontein, Semmika en het team van het Huis van Weldadigheid – de experience te gaan ontwikkelen en realiseren. De opening is naar verwachting in mei 2019. Onze opdrachtgever is Stichting Koloniecentrum Frederiksoord.

De Koloniën van Weldadigheid werden 200 jaar geleden gesticht ter bestrijding van armoede.
Via landontginning en continue verbeteringen in de landbouwmethodieken kregen armen uitzicht op een beter leven. De Koloniën waren vooruitstrevend in hun sociale maatregelen en helemaal zelfvoorzienend, wat uitzonderlijk was. Ze laten het geloof in de maakbaarheid van de mens en de samenleving zien.
In het schetsontwerp van Pronk vormt de multimedia experience ‘De Proefkolonie; een experiment van weldadigheid’ de publiekstrekker, gevolgd door de interactieve postshow ‘Weldoen toen, Weldoen nu’. Bezoekers gaan ervaren wat weldadigheid is, waarom het nodig was en waarom het nog steeds relevant is.



 
woensdag 7 november 2018
Ruimtelijke communicatie in Gelders landschap
Heijmerink Wagemakers ontwikkelt en realiseert in opdracht van Geldersch Landschap & Kasteelen (GLK) alle objecten uit het nieuwe huisstijlontwerp: van stijlvolle uithangborden tot meterslange kasten.

Bijna 12.000 hectare landgoederen en natuurterreinen en 35 kastelen, landhuizen en kasteelruïnes vallen onder de zorg van GLK. Daarvan zijn 7 kastelen en landhuizen én vrijwel alle natuurgebieden toegankelijk voor publiek.
Studio Pronk ontwierp in opdracht van GLK een huisstijl die de onderlinge samenhang tussen deze 7 kastelen in Gelderland duidelijk en herkenbaar maakt voor het publiek.
Kasteel Doorwerth en Huis Zypendaal dienen als pilot. Hier wordt in de loop van december de uitnodigende huisstijl (‘ruimtelijke communicatie’) zichtbaar voor de bezoekers.

Als beeldmerk is gekozen voor de ampersand. Deze prijkt in het logo en zie je overal in de omgeving van de kastelen terug: levensgroot alleenstaand, maar vooral ook op de nieuwe bewegwijzerings- en informatieborden. Een ontvangstbalie en andere maatwerkmeubels voor de kasteelwinkels/informatiecentra maken het huisstijlbeeld compleet.
Het Gelderse landschap met z’n kastelen wordt nog mooier dan het al was!


© Studio Pronk
 
maandag 29 oktober 2018
Een expositie in de Heineken Experience
Op de vernieuwde vijfde verdieping van de Heineken Experience in Amsterdam is een 'open depot' ingericht.

Iconische collectiestukken, die het merk Heineken vanaf eind 19e eeuw groot maakten, zijn voortaan te bekijken in de Heineken Experience te Amsterdam. Te beginnen bij het ‘Diplome de Grand Prix’; de gouden medaille die Heineken kreeg uitgereikt op de wereldtentoonstelling te Parijs in 1889. Dit topstuk prijkt in een beveiligde vitrine. Ook het originele, groene maanmannetje dat werd ingezet in de reclamecampagne 1988-’89 (“What a wonderful world”) maakt onderdeel uit van Heinekens memory lane. Verder vind je er de eerste transportfiets, álle type kroonkurken, flesjes, kratjes, lichtreclames, etc. die het merk door de jaren heen hebben gekenmerkt.
Heijmerink Wagemakers kreeg - in vervolg op de technische ontwikkeling en realisatie van de Brew You Ride - opdracht voor de realisatie van het tentoonstellingsinterieur binnen de Heineken Experience.
In januari 2018 werd de Heineken Experience verrijkt met de nieuwe, spectaculaire attractie Brew You Ride. Honderduizenden enthousiaste gasten hebben inmiddels de audiovisuele reis gemaakt in de voormalige brouwerij te Amsterdam. Begin november verwacht Heineken de miljoenste bezoeker van dit jaar te mogen ontvangen!


© Heijmerink Wagemakers
 
maandag 8 oktober 2018
Crowdfunding: Strijd tegen stijgende zeespiegel!
De aarde warmt sneller op dan ons lief is, maar we doen er nog te weinig aan. In de rondreizende escaperoom ‘Blue Mirror’ word je uitgedaagd de strijd aan te gaan met de stijgende zeespiegel. Een dichtbij-je-bed-show die je wakker schudt. Kom in actie. Investeer in de Blue Mirror.

In escaperoom Blue Mirror ga je op reis naar de toekomst: Nederland over pakweg 30 jaar.
De Blue Mirror is een soort world control room, waarin je de kans krijgt om alle factoren die invloed hebben op klimaatverandering aan te passen door aan de ‘knoppen van de wereld’ te draaien. Dit kan via uitdagende puzzels, snelheid en goede samenwerking. Maar… je zit ook in een tijdmachine. Elke 5 seconde gaat er een seizoen voorbij. Binnen enkele minuten worden de gevolgen van klimaatverandering voelbaar: het wordt warmer, gaat stormen en voor je het weet begint het water - ja water! - aan je voeten te stijgen. Lukt het je om binnen 10 minuten het jaar 2050 met droge sokken te halen?
Initiatiefnemer is Sherlocked: de eerste ontwerper van het wereldberoemde escaperoom-concept. Blue Mirror is niet alleen entertainment. Onder het motto ‘wie niet horen wil, moet maar voelen’ voert Sherlocked actie om gezamenlijk het tij te keren.
Escaperoom Blue Mirror gaat op reis langs manifestaties, beleidsmakers en festivals. De ontwikkeling van Blue Mirror is complex. De experience reist immers de wereld over vol met geavanceerde techniek aan boord. Daarnaast moet de installatie tientallen keren per dag op een veilige manier onderlopen met water. Dit vraagt om duurzame investeringen en vakmanschap en dat kost geld. Dus: kom in actie en investeer mee in de strijd tegen de stijgende zeespiegel!


 
donderdag 27 september 2018
Stadsmuseum Lier geopend!
De stad Lier - provincie Antwerpen - is een totaal getransformeerd museum rijker.

‘Stedelijk Museum Wuyts-Van Campen en Baron Caroly’ was tot voor kort een traditioneel kunstmuseum. Dit jaar maakte het de transitie naar een stadsmuseum met als kerntaak: het verbinden van mensen. Een toegankelijk museum, betrokken en bewust van zijn maatschappelijke rol.
Het nieuwe Stadsmuseum Lier communiceert een afgewogen mix van de bestaande collectie en gebeurtenissen van vroeger met hedendaagse kunst, verhalen en belevenissen van nu. Om zo niet alleen een grotere doelgroep aan te spreken, maar ook een zo compleet mogelijk beeld weer te geven van de stad Lier, zijn bewoners en zijn sociale netwerken.
Samen met Pronk en het museum hebben we najaar 2017 de storyline en content vertaald naar een definitief ontwerp. Dit jaar hebben we het ontwerp technisch ontwikkeld, geproduceerd en gerealiseerd. Het resultaat mag er zijn! Het laatste weekend van september was gevuld met een feestelijk openingsprogramma.


© Heijmerink Wagemakers
 
maandag 24 september 2018
Wish on wheels
Een iconische Airstream-caravan uit 1974 is de afgelopen maand bij Heijmerink Wagemakers omgebouwd naar een snoezelruimte.

Stichting Make a Wish vervult de liefste wens van ernstig zieke kinderen tussen 3 en 18 jaar. Sommige kinderen hebben echter een zodanig geestelijke beperking dat zij zelf niet kunnen aangeven wat zij graag zouden willen. Speciaal voor hen heeft Stichting Make a Wish een rondreizende Snoezelcaravan laten ontwikkelen. In snoezelruimtes bevinden zich objecten die via geluid, beelden, aanraking, geur of smaak de zintuigen prikkelen. Dit leidt tot ontspanning en heeft een bewezen positief effect.
Make a Wish gaf ons opdracht om de Airstream-caravan totaal te strippen en om te bouwen tot een klimaatgeregelde ruimte waarbinnen de zintuigenprikkelende objecten worden geïnstalleerd. Basis vormt een waterbed, omgeven door sensorische ledverlichting, een spiegel met dieptetunnel-effect, enzovoort.
De buitenkant kreeg een volledig nieuw, in-het-oogspringend jasje. De behuizing van de vintage Airstream is rond en krom, dus al het meubilair dat we erin bouwden is maatwerk pur sang. Bovendien: een loodzwaar, ‘onstabiel’ waterbed transporteren in een rondreizende caravan vraagt om doordachte engineering.
In het weekend van 22-23 september 2018 is de caravan feestelijk in gebruik genomen.



© Heijmerink Wagemakers
 
donderdag 6 september 2018
Snoezelcaravan voor Make a Wish
We hebben het hier niet over zo maar een caravan; een heuse Airstream uit 1974 wordt momenteel bij Heijmerink Wagemakers getransformeerd.

Stichting Make a Wish vervult de liefste wens van ernstig zieke kinderen tussen 3 en 18 jaar. Sommige kinderen hebben echter een zodanig geestelijke beperking dat zij zelf niet kunnen aangeven wat zij graag zouden willen. Speciaal voor hen laat Stichting Make a Wish een rondreizende Snoezelcaravan ontwikkelen. In snoezelruimtes bevinden zich objecten die via geluid, beelden, aanraking, geur of smaak de zintuigen prikkelen. Dit leidt tot ontspanning en heeft een bewezen positief effect.
Make a Wish gaf ons opdracht om de iconische Airstreamcaravan totaal te strippen en om te bouwen tot een klimaatgeregelde ruimte waarbinnen de zintuigenprikkelende objecten worden geïnstalleerd. Basis vormt een waterbed, omgeven door sensorische ledverlichting, een spiegel met dieptetunnel-effect, enzovoort.
De behuizing van de vintage Airstream is rond en krom, dus al het meubilair is maatwerk pur sang. Bovendien: een loodzwaar, ‘onstabiel’ waterbed transporteren in een rondreizende caravan vraagt om doordachte engineering.
In het weekend van 22-23 september 2018 vindt de feestelijke onthulling plaats.



 
maandag 20 augustus 2018
Canon kaskraker voor Openluchtmuseum
Het Openluchtmuseum stevent af op het beste jaar ooit dankzij de tentoonstelling Canon van Nederland.

In 2017 bezochten 535.000 mensen het museum in Arnhem. Dit jaar lijkt voor het eerst de grens van 600.000 bezoekers te worden aangetikt. Nooit eerder bezochten zoveel mensen het Openluchtmuseum. De presentatie van de geschiedenis van Nederland opende bijna een jaar geleden en trekt veel nieuw bezoek aan. De Canon zorgt er tevens voor dat het museum in februari en maart open blijft, omdat de tentoonstelling binnen is. Dat leverde dit jaar al ruim 20.000 extra bezoekers op.

Heijmerink Wagemakers was verantwoordelijk voor de technische ontwikkeling en realisatie van deze grootse, awards-winnende tentoonstelling. Onze trots duurt voort!


 
donderdag 12 juli 2018
Langste geklimatiseerde vitrine van Nederland
In Batavialand te Lelystad is afgelopen zomer ‘de Flevowand’ onthuld: een borduurwerk met een lengte van 60 meter en een hoogte van 50 cm. Het unieke wandkleed vertelt de complete ontstaansgeschiedenis van Flevoland en het voormalig Zuiderzeegebied.

Batavialand en ontwerper XPEX gaven Heijmerink Wagemakers de uitdagende opdracht voor de engineering en realisatie van de ruim 60 meter lange, geklimatiseerde vitrine, waarin het tapijt is opgehangen. Krijg hier een beeld via een kort filmpje.
De Flevowand in Batavialand is omgeven door interactieve presentaties. Deze refereren aan de afgebeelde gebeurtenissen op het doek en leggen een verbinding naar objecten uit de collectie van Batavialand.


© Heijmerink Wagemakers

 
donderdag 7 juni 2018
Prinses Máxima Centrum
Eindelijk was het dan zover. Koningin Máxima opende in juni het PMC; hét ziekenhuis voor kinderoncologie. Hier vindt alle zorg en research plaats op het gebied van kinderkanker. Heijmerink Wagemakers ontwikkelde en bouwde er tientallen speel- en ontwikkelplekken.

In het Prinses Máxima Centrum te Utrecht wordt gestreefd naar 100% genezing van kinderen met kanker. Ernstig zieke kinderen verblijven vaak maanden en soms nog veel langer in het ziekenhuis. Daarom is het belangrijk dat de jonge patiënten zich tijdens hun verblijf kunnen blijven ontwikkelen. Wat je in normale ziekenhuizen ziet, is één plek waar iets is om te spelen. In het PMC doen ze aan 'ontwikkelingsgerichte zorg'. Overal door het centrum verspreid zijn grote, iconische spelelementen (een levensgroot Tetris-spel!) en bijzondere ruimtes die het aantrekkelijk maken je kamer uit te komen (als het kan). Zo ontmoet je andere kinderen met wie je kunt spelen, leren of chillen.
Je vindt er ondermeer een bouwplaats met huizenhoge bouwkraan, een tienerlounge, bibliotheek, musiekstudio en theater. In de ontdekplek wordt ingespeeld op de leergierigheid van kinderen. Met behulp van spellen, microscopen, proefjes en een quiz komen zij van alles te weten over hun ziekte en wat er wordt gedaan om hen beter te maken.

In nauwe samenwerking met ontwerper MMEK was het een erg bijzonder project voor Heijmerink Wagemakers. We zijn er reuzetrots op dat we onze deskundigheid mochten inzetten en zodoende hebben kunnen bijdragen aan een aantrekkelijker ziekenhuisverblijf voor deze kinderen!


 
donderdag 31 mei 2018
And the winner is...
Tentoonstelling 'Canon van Nederland’ is winnaar van de International Award bij Museums+Heritage 2018!

Een citaat uit het lovende juryrapport: “Why the judges chose this winner: an impressive collaboration of different partners manifesting itself in a truly dynamic way. A brilliant example of interpretation!”

Tezamen met alle partners met wie we deze reis door de Nederlandse geschiedenis in het Openluchtmuseum Arnhem realiseerden zijn we natuurlijk apetrots! Heijmerink Wagemakers was in dit project verantwoordelijk voor de technische ontwikkeling en realisatie van de complete tentoonstelling.
Het indrukwekkende ontwerp is afkomstig van Kossmann.dejong.



 
dinsdag 22 mei 2018
Op 18 mei deuren geopend voor patiëntjes bij PMC Utrecht
Het Prinses Máxima Centrum te Utrecht is een nieuw, landelijk ziekenhuis dat 100% de strijd tegen kinderkanker aangaat. Een bijzonder ziekenhuis dat tegelijk ontwikkelingsgerichte zorg biedt voor de kinderen.

Heijmerink Wagemakers kreeg opdracht van (experiential environment-)ontwerper MMEK’ en het Prinses Máxima Centrum voor de ontwikkeling en realisatie van de ruim veertig bijzondere speel- en leerplekken die door het hele ziekenhuis zijn verspreid; plekken waar kinderen kunnen spelen, bewegen, ontdekken, en leren.
De exhibits bestaan uit allerlei objecten, variërend van een mechatronisch bedienbare bouwkraan tot een balancerende toren van Pisa. Van klauterplekken tot chill-banken, die zijn voorzien van een grote diversiteit aan digitale snufjes. Ook is er een Science Discovery Center, waar kinderen - onder begeleiding - spelenderwijs een beeld van hun ziekte krijgen en wat daartegen te doen is. In een lab-omgeving kunnen zij zelf allerlei proefjes doen en er staat ‘dummy’-behandelapparatuur, zoals bijvoorbeeld een MRI-scan. Hier ervaren zij laagdrempelig hoe het is om later tijdens hun behandeling in een echte MRI-scan te liggen.
Koningin Máxima zorgt in juni voor een feestelijke opening.



 
dinsdag 24 april 2018
Vitrine van 60 meter lang voor eindeloos wandkleed
In Batavialand te Lelystad wordt in juni ‘de Flevowand’ onthuld: een borduurwerk met een lengte van 60 meter en een hoogte van 50 cm. Het unieke wandkleed vertelt de complete ontstaansgeschiedenis van Flevoland en het voormalig Zuiderzeegebied.

De initiatiefneemster liet zich inspireren door het wereldberoemde borduurwerk Tapijt van Bayeux. Historisch gezien is er materiaal genoeg: de geschiedenis van de omgeving van Biddinghuizen begint al 200.000 jaar voor de jaartelling. Voordat je dan in de 21e eeuw bent, kun je méters borduren.
Dus begon een aantal dames in Biddinghuizen in 2005 met het borduren van de Flevowand. De laatste steek wordt op 14 juni van dit jaar gezet. Precies 100 jaar nadat de Zuiderzeewet in werking trad. Het immense wandkleed laat de geschiedenis van Flevoland zien, van de ijstijd tot de aanleg van de Marker Wadden. Deze eilanden zijn een vervolg op het Zuiderzeeproject. Het borduurwerk eindigt met een aantal losse draden; de geschiedenis gaat immers door.

Batavialand en ontwerper XPEX gaven Heijmerink Wagemakers de uitdagende opdracht voor de engineering en realisatie van de ruim 60 meter lange, geklimatiseerde vitrine, waarin het tapijt zal worden opgehangen. De Flevowand zal in Batavialand worden omgeven door interactieve presentaties. Deze refereren aan de afgebeelde gebeurtenissen op het doek en leggen een verbinding naar objecten uit de collectie van Batavialand.



 
maandag 16 april 2018
Ronald tikt de 15 jaar aan!
Deze maand werkt onze collega Ronald Eijgermans alweer 15 jaar bij Heijmerink Wagemakers en daar zijn we heel blij mee. Hij is een projectmanager om trots op te zijn!

Ronald is bij ons zowel inhoudelijk als procesmatig eindverantwoordelijk voor de realisatie van de mooiste experiences, tentoonstellingen en interieurprojecten in Nederland en daarbuiten. Zijn grote gevoel voor kwaliteit en zijn streven naar technische perfectie zegeviert op vele plekken. Afgelopen jaar voegde Ronald de Canon van Nederland in het Openluchtmuseum aan zijn projectenlijst toe. En eind deze maand levert hij bij het Prinses Maxima Centrum te Utrecht ruim veertig bijzondere exhibits op, ook weer een heel bijzonder en uitdagend project.

Opdrachtgevers komen graag bij Ronald terug en dat begrijpen we. Hij verstaat de kunst om design & build naadloos bij elkaar te brengen. Hij verplaatst zich in de emotie van opdrachtgevers/ontwerpers; bij de technische ontwikkeling en realisatie van hun creatieve wensen blijft hij zo dicht mogelijk bij het oorspronkelijke ontwerp. Hij bedenkt de slimste technische oplossingen met behoud van kwaliteit, binnen budget én op tijd.
Graag gaan we met Ronald onze toekomst tegemoet!



 
woensdag 4 april 2018
Video: Heineken Experience 'The brew you ride'
De Heineken Experience is met 1 miljoen bezoekers per jaar één van Amsterdams grootste publiekstrekkers. Met de nieuwe hoofdattractie 'The brew you ride' is de experience een complete augmented reality show rijker. Nog geen bezoekje gebracht? Hier een sneak preview!



 
dinsdag 3 april 2018
Kennis vergaren en netwerken op de Museum Vakdagen 2018
Op 18 en 19 april a.s. vindt in het Evoluon te Eindhoven de derde editie van de Museum Vakdagen plaats: dé vakbeurs voor iedereen die te maken heeft met de museale branche.

Nederland en België tellen ruim 2000 musea waar in totaal al gauw 25.000 mensen werken.
Ook dit jaar is Heijmerink Wagemakers als exposant te vinden op deze branchevakbeurs; als specialist in museale inrichtingen en experiences zijn we er helemaal op onze plaats. We zien weer uit naar leuke ontmoetingen en inspirerende gesprekken met bezoekers aan onze stand.

Kennisoverdracht
Tijdens de tweedaagse beurs zijn eveneens interessante inlooplezingen en workshops bij te wonen. De thema’s die de revue passeren beslaan zo ongeveer alle terreinen waar je mee te maken hebt in de museumwereld: van storytelling, positionering, bezoekmotieven en het stimuleren van regelmatig museumbezoek, tot de grote toename van techniek in tentoonstellingen; de vele mogelijkheden en de do’s en don’ts.
Kortom: kennisoverdracht in de breedste zin. Kijk hier voor het volledige overzicht inlooplezingen.

Uitnodiging
We nodigen je van harte uit om op 18 of 19 april een bezoek te brengen aan het Evoluon en je te laten inspireren. Vanuit de beursorganisatie ontvangen sowieso alle musea in Nederland en Vlaanderen een uitnodiging. De vakdagen zijn dus bij uitstek een mooie gelegenheid om er je relaties te ontmoeten en je netwerk uit te breiden. Erg leuk als je daarbij ook een bezoekje aan onze stand brengt: kunnen we weer eens even bijpraten!
NB: Laat tijdig vooraf even weten via info@hwva.nl of je van onze uitnodiging gebruik maakt, dan sturen we je per post een vrije entreekaart toe.

Locatie en tijden
Evoluon | Noord Brabantlaan 1A | 5652 LA Eindhoven. Er is voldoende gratis parkeergelegenheid. De beurs is op beide dagen geopend van 10.00 tot 17.00 uur.
Graag tot ziens in Eindhoven op 18 of 19 april!



 
donderdag 15 maart 2018
BAU MIT! Stadslab voor kinderen in Stuttgart
In ‘die Kinderbaustelle im Stadtlabor’ ontdekken kinderen spelenderwijs de thema’s bouwen, stad en architectuur en creëren er hun stad van de toekomst. Individueel of in kleine groepen.

In 2017 werden vier bureaus uitgenodigd om voor het atrium van het toekomstige Stadtmuseum Stuttgart een tentoonstelling voor kinderen van 5-12 jaar te ontwerpen. Pronk presenteerde het winnende schetsplan en nodigde Heijmerink Wagemakers uit om het ontwerp in design & build te realiseren.

In het Stadtlabor BAU MIT gaan de kinderen met bouwhelm op aan de slag. Hun persoonlijke opdracht krijgen ze van een centraal geplaatste reclamezuil. Deze is voorzien van een rad van fortuin én instructies. Handen uit de mouwen, want de tijd loopt!
Van alles is er om er je eigen stad mee te bouwen: tapijt met allerlei leuke prints, pallets volgestapeld met zelf te vouwen dozen in allerlei formaten, een paar honderd foamblokken die qua kleur en opdruk allemaal verschillend zijn en waarmee je met vernuft een mooi bouwsel kunt neerzetten.
Twee grote billboards en een voice over vanuit de reclamezuil geven tussentijds tips en aanwijzingen. Als de stad dan is gebouwd, nemen de kinderen plaats en volgt er een lichtspektakel: ‘hun’ stad ontwaakt en komt tot leven.
Misschien nog wel het leukste wordt bewaard voor het laatst: een sloopkogel aan een kabel waarmee je de door jou gebouwde stad weer aan diggelen gooit!
De kinderbouwplaats hebben we de afgelopen maanden geëngineerd en geproduceerd. In de loop van maart verhuizen we alle objecten naar Stuttgart. Op 13 april wordt Stadtlabor BAU MIT! geopend.



 
donderdag 15 maart 2018
Canon op de nominatielijst
De tentoonstelling Canon van Nederland is genomineerd voor de Museums + Heritage Award 2018 in de categorie ‘International'.

Op 16 mei a.s. weten we of deze filmische presentatie én daarmee ontwerper Kossmann.dejong in de prijzen valt.
Natuurlijk zijn ook wij trots, alleen al op de nominatie. Samen met de ontwerper en andere partners realiseerden we vorig jaar deze indrukwekkende tentoonstelling in het Nederlands Openluchtmuseum te Arnhem. Sinds najaar 2017 is daar de permanente presentatie Canon van Nederland te zien: een multimediale reis door de complete geschiedenis van ons land.

Nieuwsgierig naar de concurrentie? Klik hier voor de shortlist met overige genomineerden voor de prestigieuze Museums + Heritage Award 2018!



 
dinsdag 13 februari 2018
Nieuwe hoofdattractie Heineken Experience
Het hart van de Heineken Experience Amsterdam is een spectaculaire, nieuwe attractie rijker. De laatste innovaties in ruimtelijke storytelling hebben er een plek in gekregen. Bovendien is de capaciteit vergroot, waarmee een belangrijke wens van Heineken in vervulling is gegaan; de stroom van bijna 1 miljoen bezoekers per jaar wordt vloeiender door de Amsterdamse experience geleid en de wachttijden zijn korter geworden.

NorthernLight verwierf de prestigieuze opdracht met een indrukwekkend concept en bedacht het complete ruimtelijke en visuele ontwerp voor de brand experience ‘Brew You Ride’. In deze audiovisuele reis ervaar je Heineken in vijf etappes: vanaf het brouw- en bottelproces tot aan het wereldwijd genieten van een biertje met je vrienden.

Heijmerink Wagemakers kreeg rond de zomer in 2017 opdracht voor het projectmanagement over de technische ontwikkeling van het ontwerp en ook voor de realisatie ervan. Bovendien waren wij verantwoordelijk voor de coördinatie van de bouwkundige, werktuigbouwkundige en elektrotechnische installaties. Het integreren van de vele verschillende disciplines en de realisatie ervan binnen een halfjaar, vormde voor ons een mooie uitdaging.
De 'Brew You Ride' is sinds 22 januari 2018 geopend voor publiek.



 
maandag 29 januari 2018
Activeitenruimtes Prinses Maxima Centrum
Van het Prinses Maxima Centrum (PMC) Utrecht en ontwerpbureau MMEK’ kregen we de mooie opdracht om de door MMEK’ ontworpen ‘activiteitenruimtes’ voor het PMC verder uit te ontwikkelen en realiseren. Het PMC is een nieuw kinderziekenhuis waar vanaf mei 2018 de meest complexe zorg voor kinderen met kanker zal gaan plaatsvinden.

Hoofddoel van de ABO-ruimtes (ABO staat voor ‘algemeen bewegingsoppervlak’) in het PMC is om de toekomstige, jonge patiënten uit te nodigen tot activiteit: beweging draagt immers bij aan een beter en sneller herstel. Het zijn plekken waar kinderen van elke leeftijd kunnen spelen, bewegen, ontdekken, leren én ontmoeten.
MMEK’ is al enkele jaren betrokken bij het vertalen van de ontwikkelingsgerichte zorg binnen het PMC naar een concreet concept. Hun ontwerp voor het totale interieur en de meer specifieke ABO-ruimtes is inmiddels een feit; rijk geschakeerd, speels, voorzien van meer dan veertig exhibits en zodoende erg uitdagend!
Het spelaanbod bestaat uit allerlei objecten, variërend van een mechatronisch bedienbare bouwkraan tot een balancerende toren van Pisa. Van klauterplekken tot chill-banken, die zijn voorzien van een grote diversiteit aan digitale snufjes.
Naast deze speelruimtes die voor alle patiënten toegankelijk zijn, is er het Science Discovery Center. Hier krijgen kinderen - onder begeleiding van een pedagogisch medewerker en voorafgaand aan de behandelingen die zij moeten ondergaan - spelenderwijs een beeld van hun ziekte en wat daartegen te doen is. In een lab-omgeving kunnen zij zelf allerlei proefjes doen en er staat ‘dummy’-behandelapparatuur, zoals bijvoorbeeld een MRI-scan. Hierin kunnen zij laagdrempelig ervaren hoe het is om straks in een echte scan te liggen.

Met name de speciale doelgroep maakt dit project voor ons heel bijzonder; de betrokkenheid bij de wereld van deze kwetsbare kinderen én de bijbehorende voorwaarde dat alles wat we er gaan realiseren aan een strak programma van eisen moet voldoen. Hygiëne staat voorop; de kinderen zijn buitengewoon vatbaar voor bacteriën. Bij de uitwerking van het technisch ontwerp ging onze aandacht daarom – nóg nadrukkelijker dan anders – uit naar de perfecte vorm en materiaalkeuze. Objecten hebben zo min mogelijk randjes en de oppervlakken zijn zo glad mogelijk; alles moet immers makkelijk te desinfecteren zijn.
De intensieve design-sessies met MMEK’ hebben we eind november 2017 afgerond, waarna we aan de slag gingen met de technische uitwerking van alle objecten. Inmiddels zijn we drukdoende met de productie. In mei is alles klaar en kunnen de kinderen er in het ziekenhuis mee aan de slag!


 
zaterdag 27 januari 2018
Smurfit Kappa breidt experience uit
Eind vorig jaar kreeg Heijmerink Wagemakers de design en build-opdracht voor een uitbreiding van de bestaande brand experience bij Smurfit Kappa Oosterhout.

Smurfit Kappa – een Ierse multinational met vestigingen in 35 landen, waaronder ook een aantal in Nederland – is één van ’s werelds toonaangevende producenten van duurzame, op papier gebaseerde verpakkingsmaterialen.
De vestiging in Oosterhout werd al in 2015 verrijkt met een experience centre. Klanten kregen (en krijgen) hiermee toegang tot processen die uniek zijn voor de verpakkingsindustrie.
In 2017 besloot het bedrijf tot verdere uitbreiding op de begane grond. De bestaande experience- ruimte is nu vooral gericht op retail-klanten. Deze customer journey wilde Smurfit Kappa uitbreiden met een focus op het productenaanbod, dat specifiek gericht is op industriële klanten en distributiebedrijven.
In samenwerking met Mars Interieurarchitecten vertaalde Heijmerink Wagemakers de concept-ideeën van Smurfit Kappa en werkte deze uit naar een definitief ontwerp.
Momenteel integreren we de bouwkundige en installatietechnische ingrepen met de inrichting van de experience. Dit alles doen we binnen één taakstellend budget; van vloer tot verlichting, van standaard tot maatwerk.
Begin maart is de uitbreiding in Oosterhout klaar voor gebruik.



 
zondag 24 december 2017
Stadsmuseum Lier in transitie
Het stadsbestuur van Lier - provincie Antwerpen - schreef een pitch uit voor het ontwerpen en uitvoeren van een museale invulling voor Stadsmuseum Lier. En die wonnen we - samen met ontwerpstudio Pronk!

‘Stedelijk Museum Wuyts-Van Campen en Baron Caroly’ was tot voor kort een traditioneel kunstmuseum. Dit jaar gaat het de transitie maken naar een stadsmuseum met als kerntaak: het verbinden van mensen. Een toegankelijk museum, betrokken en bewust van zijn maatschappelijke rol.
Het nieuwe museum gaat een afgewogen mix communiceren van de bestaande collectie en gebeurtenissen van vroeger met hedendaagse kunst, verhalen en belevenissen van nu. Om zo niet alleen een grotere doelgroep aan te spreken, maar ook een zo compleet mogelijk beeld weer te geven van de stad Lier, zijn bewoners en zijn sociale netwerken.
Samen met Pronk en het museum hebben we in de loop van 2017 de storyline en content vertaald naar een definitief ontwerp. Momenteel zitten we in de afronding daarvan en gaan we van start met het technisch ontwerp en de productie. Naar verwachting opent het vernieuwde museum na de zomer haar deuren.



 
vrijdag 24 november 2017
Fietshangars richting Rotterdam
Deze week gingen weer vijftien Fietshangars de weg op. Bestemming: Rotterdam. Naast ons specialistische maatwerk voor musea, merken en andere opdrachtgevers, produceert en distribueert ons bedrijf al ruim 20 jaar deze unieke fietsenstalling die (inbraak-proof!) ruimte biedt voor vijf fietsen.

Na het plaatsen van twee prototypes voor een pilot in Utrecht (rond 1995) - bleek hoe betrouwbaar het ontwerp is. Dat maakte dat de Fietshangar eind jaren '90 al snel furore maakte. In de gemeente Rotterdam kwam de vraag vanuit de bewoners op gang. Actiegroep Het Nieuwe Westen nam het initiatief om zes Fietshangars te laten plaatsen in de Rochussenstraat en de Breitnerstraat. Ze staan er nog steeds. De gemeente schafte ze aan en verhuurde de fietsplaatsen aan bewoners. Sindsdien is deze aanpak volledig ingeburgerd en staan er alleen al in Rotterdam circa 800 Fietshangars.
Na Rotterdam volgden Amstelveen, Amsterdam, Nijmegen, Sittard, Schiedam, Utrecht, Vlaardingen, Woerden en - over de grens - België, Duitsland, Tsjechië en Engeland.

De Fietshangar werd in 1994 bedacht door industrieel ontwerper Jelle Zijlstra. Heijmerink Wagemakers heeft in die tijd het ontwerp tot in detail geëngineerd en geoptimaliseerd. In 2010 hebben we het design nog verder verfijnd en kan de hangar flatpack worden vervoerd om ter plaatse geassembleerd te worden.
In ‘Dutch Design van de 20ste eeuw’ heeft de fietstrommel een officiële plek verworven tussen 350 andere, vermaarde objecten, die in de vorige eeuw het gezicht van Nederland mee bepaalden. De Fietshangar doet dat ook in de 21ste eeuw onverminderd!



 
maandag 16 oktober 2017
Herinrichting FOMU
De tentoonstellingsruimte, de bibliotheek en de bijbehorende kantoorruimte op de eerste verdieping van het FOMU zijn toe aan een grondige vernieuwing. De wens is om al deze verschillende functies op een logische manier samen te brengen. Uitnodigend en overzichtelijk.

Het Fotomuseum Antwerpen is hét expertise- en ontmoetingscentrum in Vlaanderen voor actuele en historische fotografie in al z’n vormen. Het museum bevordert de passie voor en de kennis over fotografie bij een breed publiek in Vlaanderen.
Samen met ontwerpstudio Pronk hebben we een pitch uitgebracht voor deze design en build-vraag. Én de opdracht verworven! Pronk schetste een ontwerp dat mooi aansluit bij de (eerder door hen ontworpen) ruimtelijke en visuele beeldtaal van het Fotomuseum.
Inmiddels is het ontwerp in de definitieve fase en gaan we aan de slag met de engineering. Op locatie is ondertussen gestart met de bouwkundige aanpassingen. Naar verwachting leveren we ons werk in februari 2018 op, waarna het museum de vernieuwde ruimtes in gebruik kan nemen.



 
maandag 2 oktober 2017
Afscheid van een toffe collega
René gooit het roer om: hij begint een nieuw leven down under!

In zijn functie van all-round ateliermedewerker was René bij ons verantwoordelijk voor het vervaardigen en realiseren van ruimtelijke objecten (prototypen, enkelstuks en series) die deel uitmaakten van de projecten van Heijmerink Wagemakers.
In de 22 jaren bij ons bedrijf heeft hij zich ontwikkeld van een vakbekwaam meubelmaker/interieurbouwer tot allround vakman.
In de loop der tijd bestond het merendeel van zijn werk uit de assemblage en installatie van kwalitatief zeer hoogwaardige, multidisciplinaire objecten (hout, metaal, glas, kunststof etc.), waarbij ook AV-hardware en electro-techniek werd geïntegreerd.
Daarbij werd hij al gedurende de engineeringfase in onze projecten geraadpleegd voor allerlei technische oplossingen.

Natuurlijk gaan we René missen: zijn vakkennis, creativiteit en collegialiteit. Maar tegelijk vinden we zijn emigratie naar Australië een enorm stoere stap, die we met enthousiaste belangstelling zullen blijven volgen!